Wat is YBSR?

Yoga Based Stress Reduction is een nieuwe, unieke training ontwikkeld om snel, eenvoudig en blijvend de negatieve gevolgen van stress te verminderen. De methode is een aantal jaar geleden ontwikkeld door CLYMS, die het lichaam als uitgangspunt heeft genomen voor het werken aan stressvermindering. Evenals MBSR, (Mindfulness Based Stress Reduction), een methode die al wat langer bekendheid geniet, vindt ook de YBSR haar oorsprong  in de eeuwenoude tradities van yoga en meditatie YBSR is  een training in aandacht en bewustwording en stelt daarbij de beweging van het lichaam  centraal. Het lichaam is immers dé plek waar stress zich vast zet en klachten veroorzaakt. De YBSR methode zorgt allereerst voor bewustwording van dit proces en maakt duidelijk hoe stress in elk individu weer anders tot uiting komt. Heel gericht wordt er vervolgens met eenvoudige, maar zeer effectieve beweging aandacht besteed aan ontspanning van het lijf. Ademhalingstechnieken zorgen er  voor dat de ontspanning ook in de geest voelbaar wordt.

In groepsverband of individueel op maat

YBSR kan als training in groepsverband of individueel worden gevolgd.

De individuele YBSR training neemt 4 weken in beslag, is gericht op verminderen of wegnemen van stress-gerelateerde klachten en wordt volledig op de persoonlijke situatie  afgestemd. In een de intake gesprek wordt gekeken naar het ontstaan van de klachten en bespreken we het plan van aanpak.

We leren een gezonde ademhaling te gebruiken  en door de combinatie adem en mindful bewegen wordt  ook snel voelbaar hoe men op een gezonde manier met de stress van het leven om kan gaan. De cliënt wordt geacht dagelijks te oefenen met de gevonden inzichten en technieken. Al na de eerste week treedt verbetering op, ontstaat ruimte om te werken aan onderliggende patronen en na 4 weken is de cliënt in staat om de onvermijdelijke stress die het leven brengt, hanteerbaar te maken.

Het is tevens mogelijk een YBSR training in groepsverband te volgen. Vanwege het feit dat er in een groep minder maatwerk kan plaatsvinden, duurt de groepstraining 3 maanden. De training is met name geschikt om te voorkomen dat de stress van het leven klachten gaat veroorzaken, ter preventie.

Preventief kan de YBSR training heel goed in groepsverband binnen bedrijven en instellingen worden ingezet. Het werkklimaat verbetert. Ziekteverzuim en uitval van werknemers daalt.

Binnen de gezondheidszorg  wordt de YBSR  al gebruikt als aanvulling op de behandeling van ernstige ziektes. Bij kanker helpt de training de behandeling (chemo) beter te verdragen en de negatieve bijwerkingen te verminderen.
Denk bijvoorbeeld ook aan hartrevalidatie na een infarct. De YBSR training helpt  minder angstig te worden voor herhaling en het vertrouwen in het lichaam te herstellen.

De belangrijkste voordelen op een rij

YBSR =

snel, verlichting binnen een week,

volledige training in slechts 4 weken

eenvoudig, echt iedereen kan het leren

op maat, aan te passen aan specifieke klachten van de cliënt

concreet, met uitvoerbare oefeningen voor thuis

effectief, maakt stress hanteerbaar

zelfstandig toe te passen, niets of niemand nodig

Wanneer YBSR?

Hieronder volgt een lijst met aandoeningen waarop  YBSR  een positief effect heeft.

Hartkloppingen

Je hart klopt in je keel. Veel te snel, het lijkt uit je borst te springen!

Hyperventilatie

Een snelle en oppervlakkige ademhaling. Het gevoel dat je achter je adem aanloopt, of dat je watten in je hoofd hebt. Soms duizelig.

Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk kan met o.a. verkeerde voeding, maar ook met stress samenhangen.

Rugpijn

Spanning kan zich vastzetten in je rug. Je hebt een constante zeurderige pijn in je onderrug, het voelt stijf en stram, of de pijn schiet er ineens in.

Nek- en schouderpijn

Ook in je bovenrug en nek kun je last hebben van gespannen spieren. Let er maar eens op hoe vaak je je schouders ongemerkt aanspant en optrekt. En dan kun je ineens je arm niet meer goed bewegen, of je hebt een hele stijve nek….

Hoofdpijn

Gespannen spieren in je schouders en nek leiden vaak tot pijn in je hoofd. Maar ook een verkeerde manier van ademen kan hoofdpijn veroorzaken.

Prikkelbaarheid

Te veel stress maakt je prikkelbaar. Je hebt een kort lontje en voelt je erg onrustig.

Emotionele labiliteit

Langdurige spanning kan je emotioneel uit je evenwicht halen. Je bent huilerig en trekt je dingen veel meer aan dan anders.

Somberheid

Een sombere bui hebben we misschien allemaal wel eens, maar het moet niet te lang duren….

Slapeloosheid

Stress kan je uit je slaap houden. Je ligt maar te draaien en te piekeren. Gek word je ervan!

Concentratieproblemen

Te veel stress maakt dat je je moeilijk kunt concentreren. Vergeetachtigheid, moeite om een boek te lezen en de tekst ook echt in je op te nemen, zijn daarvan bekende voorbeelden.

Angst of faalangst

Gezonde zenuwen voor een examen, die hebben we allemaal. Faalangst kan ervoor zorgen dat je helemaal dichtslaat, een blackout hebt. Als er veel spanning in je leven is kan dat ook leiden tot allerlei angsten. Ineens ben je bang om met de trein te reizen, of naar de winkel te gaan.

Paniekaanvallen

Hyperventilatie leidt soms zelfs tot echte paniekaanvallen. Je voelt je duizelig, misselijk, je zweet heftig en je hart klopt veel te snel.

Burnout

Als je te lang doorloopt en de symptomen van te veel stress niet opmerkt, dan kun je uiteindelijk helemaal opbranden. je hebt een burnout. Alles is je te veel, misschien kun je alleen nog maar huilen, of slapen.

Trauma

Als je dingen hebt meegemaakt, die je steeds weer stress geven.

De individuele YBSR therapie bestaat uit een intakegesprek en 4 sessies van ruim een uur

Tarief intake: 35 euro
Tarief sessie ruim een uur: 65 euro

Totaaltarief: 295 euro

Pak stress aan en zet de eerste stap naar een ontspannen leef- en werksituatie: Neem contact met ons op voor meer informatie.